SATURDAY, JUNE 08, 2013
EDITORIAL
A populist budget
একটি গণমূখি বাজেট
Institutional
capacity on test
প্রাতিষ্ঠানিক
ক্ষমতা পরীক্ষার সম্মুখিন
1.
THE fiscal budget for 2013-14 has
been unveiled.
2013-14 অর্থবছরের
বাজেট প্রকাশিত হয়েছে।
2.
It stands at a staggering
Tk2.22trillion.
এটি 2.22 ট্রিলিয়ন টাকার বিশাল বাজেট।
3.
GDP growth rate has been set an
ambitious 7.2 per cent.
7.2 শতাংশ জিডিপি বৃদ্ধির আশা করা হচ্ছে।
4.
Getting that level of growth will
require a significant surge in private investments that include foreign direct
investment.
জিডিপির এই ধারা অব্যাহত রাখতে হলে গুরুত্বপূর্ণ বেসরকারিখাতে
সরাসরি বিদেশি বিনিয়োগের ধারা অব্যাহত রাখা প্রয়োজন।
5.
To what extent that will be possible
in the prevailing political climate and inadequate infrastructure remains to be
seen.
এখন দেখার বিষয় এইযে, বিদ্যমান রাজনৈতিক পরিস্থিতি এবং
অপর্যাপ্ত অবকাঠামোতে তা কতখানি সম্ভব হয়।
6.
Increased revenue from taxation is
set to rely from direct and value added tax to the tune of Tk130billion and
Tk95billion from the former and latter.
রাজস্বের উপর নির্ভরতা বৃদ্ধি করে প্রত্যক্ষ কর এবং মূসক লক্ষ্য নির্ধারণ করা হয়েছে যথাক্রমে
130 বিলিয়ন এবং 35 বিলিয়ন টাকা।
7.
Any failure to achieve desired
target will force the government to borrow heavily from the banking sector.
অভিষ্ট
লক্ষ্যে পৌছাতে ব্যর্থ হলে, সরকার ব্যংকিং খাত থেকে প্রচুর পরিমাণে ঋণ গ্রহণ
করতেবাধ্য হবে ।
8.
It is interesting to note that
inflation has been capped at 7 percent in the budget.
মজার বিষয় হল, বাজেটে 7 শতাংশহারে সর্বোচ্চ মূদ্রাস্ফীতি
নির্ধারণ করা হয়েছে।
9.
How this will be attained has not
been thoroughly spelt out, especially since point-to-point inflation in April,
stood at 8.37 percent.
এগুলো
যে কীভাবে বাস্তবায়ন করা হবে তা পরিষ্কারভাবে প্রকাশ করা হয়নি, বিশেষ করে এপ্রিল
মাসে যখন মূদ্রাস্ফীতি হার ছিলো 8.37%।
10.
Individual incomes are set to
increase with a revised income taxation regime.
নতুন নতুন খাতে করারোপের মাধ্যমে ক্ষাতওয়ারী আয় বৃদ্ধির
ব্যবস্থা করা হয়েছে।
Tax
exempted threshold increased to Tk220,000 against Tk200,000. Investment
incentives have received a boost with an increase in tax rebate for investment,
etc. A major disappointment for policy watchers is the keeping of provision for
legalising black money. This has been linked to the ailing real estate sector
in the form of purchasing land and apartments.
Looking
beyond the facts and figures presented in the budget, some questions loom
large. The higher growth can only come from savings and investments. Domestic
savings have dropped to 12 percent, the lowest in a decade. Private investment
to GDP ratio stands at 19 percent is the lowest in 6 years. Private sector
development has been hampered due to weaknesses like graft in the banking
sector. The budget presented is an “electoral” budget. However, the national
budget ought to reflect ground realities and not mere populism.